V utorok sa pred historickou Radnicou na Námestí SNP konalo vyhodnotenie 6. ročníka kampane Do práce na bicykli. Rekordný počet 448 účastníkov v 130 tímoch počas nej najazdil až 7455 jázd a 52 813 kilometrov na bicykli. Aj vďaka chodcom a súťažiacim, ktorí využívali počas mája MHD, sa tak v banskobystrických uliciach neocitlo 14 255 kilogramov CO2 v porovnaní s cestou autom. Zároveň boli mestské cesty počas ranných a večerných špičiek odľahčené o takmer 6-tisíc áut za mesiac.
Tradičná súťaž podporujúca rozvoj nielen cyklistickej, ale aj iných foriem ekologickej dopravy v meste pod Urpínom tak dokázala aj roku 2017 dostať na bicykle vyšší počet súťažiacich ako pred rokom, kedy sa ich do pelotónu pridalo 403 v 122 tímoch. V počte odjazdených kilometrov sa aj vďaka tejto účasti mesto zaradilo na 4. miesto zo 74 prihlásených samospráv, pričom za každého Banskobystričana vrátane detí a dôchodcov súťažiaci odjazdili 686 metrov na bicykli. „Banská Bystrica má s veľkým náskokom najhoršie podmienky pre cyklistov nielen v porovnaní s krajskými mestami, ale aj mnohými okresnými. Je preto neuveriteľné, aká silná cyklistická komunita v meste existuje, a napriek absencii cyklotrás sa každý rok vo väčšom počte zapája do kampane,“ uviedla hlavná koordinátorka kampane Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica a doplnila: „Účasť ľudí v kampani nie je samoúčelná. Väčšina z nich tým dáva najavo to, aby boli cyklistom vytvorené adekvátne a bezpečné podmienky na presun po meste v podobe cyklotrás. Veríme, že mesto tento ich hlas vypočuje.“
Na vyhodnotení kampane sa zúčastnil aj viceprimátor Banskej Bystrice Jakub Gajdošík, ktorý účastníkov informoval o rozpracovaných projektoch cyklotrás na čele s „Podlavickou“, ktorá by sa mohla začať stavať už koncom tohto roka. Tým by sa stala vôbec prvou plnohodnotnou cyklotrasou v meste. „Našou ambíciou je každú mestskú časť spojiť s centrom mesta, aby sa mohol každý po našom meste prepravovať na bicykli bezpečne,“ uviedol viceprimátor. Vo svojich slovách sa pozastavil aj nad bystrickým Námestím SNP, ktoré je už piaty rok otvorené pre cyklistov: „Mám skúsenosti z ostatných miest, kde nás primátori oslovujú, koľko máme zranených, koľko mŕtvych na námestí, ktorých zrazili cyklisti. A veľmi sa divia, keď hovorím, že nula. Keď hovorím, že cyklisti, ktorí chodia po námestí spolu s pešími, sú k nim veľmi ohľaduplní, a ohľaduplní sú aj chodci. Vytvára to spojený organizmus, kde naozaj nič nehrozí a netreba sa toho báť.“ Vyslovil zároveň myšlienku, že banskobystrický príklad budú nasledovať aj ďalšie mestá: „Verím, že všetky pešie zóny na Slovensku raz budú vyzerať tak, ako naše námestie.“
Na záverečnom vyhodnotení boli okrem vyžrebovania výhercov hodnotných cien predstavení a ocenení aj súťažiaci, ktorí v celomestských štatistikách zvíťazili v jednotlivých hodnotených kategóriách. Spomedzi tímov absolvoval najviac jázd (162) tím UAKOM z Univerzity Mateja Bela, najviac kilometrov odjazdil tím ACE Healthcare (2261,97 km) zo spoločnosti Asseco Central Europe. Najviac jázd spomedzi jednotlivcov absolvoval Zdenko Boháč (48) a kategóriu odjazdených kilometrov vyhral Tomáš Koleda (1040 km). Samostatné ocenenie získala spoločnosť Orange, ktorá sa na celkovom počte 448 tohtoročných účastníkov podieľala bezmála 10 percentami – súťažilo za ňu až 40 zamestnancov.
Kampane Do práce na bicykli sa v tomto roku zúčastnilo 74 samospráv, v ktorých sa do súťaže zapojilo 8531 súťažiacich v 2566 tímoch. Aspoň jeden tím postavilo až 1166 zamestnávateľov. Počas mája účastníci odjazdili 1 107 620 kilometrov na bicykli, čím ušetrili 314 780 kg CO2 v porovnaní s cestou autom. Celkovo sa na Slovensku absolvovalo 175 929 jázd na dvoch kolesách a každý z registrovaných účastníkov odjazdil v priemere takmer 130 kilometrov.